مقدمه

شتابدهنده (Accelerator) یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان است که با توجه به تغییرات اجتماعی جهانی و گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآورانه در جهان به عنوان یک شیوه با  مفاهیم و ساختارهای نوینی در ایران اسلامی در حال شکل گیری و ایفای نقش می باشد.

اگرچه افراد خوشفکر با دیدگاه های منحصر به فرد همیشه خلق ارزش برای جهان داشته اند اما در حال حاضر انسجام بخشی و سرعت  به فعالیت های نوآورانه در دنیا ضرورتی اجتناب ناپذیر شده  است.

اجرایی کردن ایده های نوآورانه اگرچه با پشتکار و انرژی های فردی همراه است اما نیازمند حمایت جمعی و ساختارمند در یک زیست بوم خلاقانه و تسهیلگر و کارآفرینانه می باشد.

بسیج امکانات، منابع و سرمایه های انسانی به عنوان یک شتابدهنده می تواند همراه با یک برنامه زمانبندی موجبات شکل گیری ایده های بدیع و تبدیل آن ها به کسب و کار های کوچک و نوپا را فراهم آورد که پس از آن با فرایندهای توانمندساز و امید آفرین به شرکت های بزرگ و تعیین کننده در اقتصاد تبدیل خواهند شد.

همه چیز تغییر کرده است و ما نیز برای ورود به دنیای اجتناب ناپذیر و جدید اقتصادی در راستای بهبود و توسعه کسب و کار در سالهای اخیر در قالب های دولتی مانند مراکز رشد دانشگاهی، پارک های علم و فناوری و … گام هایی برداشته ایم اما به نظر می رسد به دلایلی از جمله ساختار بروکراتیک، با لایه های مدیریتی متعدد، و به دلیل عدم وجود قوانین مشخص و ممانعت های قانونی موجود در شراکت بخش دولتی با کسب و کارهای نوپایی که به بخش خصوصی وارد خواهند شد این مراکز نیز نتوانسته اند پاسخگوی دغدغه ها با توجه به سرعت تغییرات باشند. بر این اساس ایفای نقش بخش خصوصی چابک و تسهیلگر و آشنا با مفاهیم جدید دنیای کسب و کار در قالب شتابدهنده می تواند کمک کند تا ایده پردازان و کارآفرینان با تمرکز بیشتری، تمام تلاش و انرژی را بکار ببرند تا به اهدافشان دست پیدا کنند.

سابقه شرکت

شرکت تعاونی آسانگار از سال ۱۳۹۳ با ایجاد یک کنسرسیوم متشکل از دانش آموختگان کارآفرینی و موسسات و مراکز مرتبط، اقدام به ایجاد یک شبکه حرفه ای جهت فعالیت به عنوان یک مرکز شتابدهی نموده است.

بنیانگذاران

  • احمد خیری – مشاور و نماینده شهردار کرج در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا – مشاور رسانه ای شهردار کرج – دانشجوی دکترای کارآفرینی- مشاور بهبود و توسعه کسب و کار – عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج و …
  • حامد جمالی – مدیرعامل پست رسانه – رییس انجمن صنفی تبلیغات – مشاورتبلیغات، بازاریابی و فروش- فارغ التحصیل مدیریت ارشدMBA از دانشگاه وزارت بازرگانی- فارغ التحصیل دوره کارشناسی مدیریت فروش و بازاریابی دانشگاه تهران – موسس و صاحب امتیاز شبکه تبلیغات ایران (شَتا) – طراح و بهره بردار پروژه شبکه تبلیغات تلویزیونی مترو (مترو پیام) و …

چشم انداز

تاثیرگذاری بر افزایش نرخ اشتغال و رشد کارآفرینی در کشور و دستیابی به عنوان بهترین شتابدهنده منطقه از نظر تعداد و کیفیت استارتاپهای شتابدهی شده که  ۲۰% از آنها قابلیت ارائه جهانی داشته باشند.

اهداف

  • گسترش بوم کسب و کار و فرهنگ کارآفرینی
  • تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد استان و کشور
  • ایجاد بستر برای افزایش نرخ اشتغال در استان و کشور
  • ایجاد حلقه ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه گذاران
  • تسریع در راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا
  • افزایش بهره وری و کیفیت محصولات و خدمات، و تثبیت کسب و کار نوپا
  • توانمندسازی استارتاپ های پذیرش شده
  • ایجاد یک شبکه دانشی از مربیان و مشاوران حوزه کارآفرینی

تشریح ایده

مجموعه آسا نگار در راستای گام برداشتن در رفع مشکلات جامعه به ویژه اشتغال جوانان در صدد آن هست که با ایجاد یک مرکز شتابدهنده فرایند تبدیل ایده به محصول تجاری را سرعت بخشیده و به ایجاد فرهنگ کارآفرینی همت گمارد.

در این شتابدهنده افراد میتوانند با ایده خود وارد مجموعه شوند؛ در صورتی که پیشتر اقدام به تشکیل تیم نموده باشند به صورت تیمی پذیرفته می شوند اما چنانچه یک فرد به تنهایی با ایده خود خواهان حضور در مجموعه باشد، شتابدهنده آسا نگار با متخصصین تیم سازی خود در جهت کمک به فرد برای تشکیل یک تیم مناسب و کارآمد گام برمی دارد. پس از پر کردن فرم پذیرش الکترونیکی، تیم ارزیابی اولیه که متشکل از هفت نفر از متخصصان مرتبط با حوزه فعالیت کسب و کار مورد نظر و از بین مربیان موجود در مجموعه انتخاب می شوند، پس از بررسی های لازم از جنبه های گوناگون  و ترسیم نمودار ارزش، رای به پذیرش یا عدم پذیرش تیم می دهند؛ در صورت پذیرش تیم استارتاپی وارد دوره رایگان پیش شتابدهی (کارگاه های مناسب جهت پیشبرد و تجاری سازی ایده و اقدام برای ثبت شرکت و …) به مدت هشت هفته می شود و پس از پایان دوره پیش شتابدهی تیم ها در مقابل شورای ارزشیابی و تعدادی از سرمایه گذاران به ارائه کار می پردازند. در صورتی که تشخیص شورای ارزشیابی بر روند رو به رشد و قابل ملاحظه تیم باشد، تیم وارد مرحله اصلی یا شتابدهی به مدت چهار ماه می شود. در دوره شتابدهی تیم ها از فضای کاری  و دیگر تجهیزاتی که در اختیارشان قرار داده می شود و نیز از تجربیات مربیان خبره در حوزه کسب و کارشان بهره می گیرند و دوره های آموزشی برای موفقیت هرچه بیشتر آنها برگزار می شود.

شورای ارزشیابی متشکل از هفت نفر از مدیران اجرایی و مشاوران کسب و کار شامل آقایان جمالی، خیری، ساسانی، نبی زاده، توکلی، عبادی و سدیدی می باشد؛

  • حامد جمالی – مدیرعامل پست رسانه – رییس انجمن صنفی تبلیغات – مشاورتبلیغات، بازاریابی و فروش- فارغ التحصیل مدیریت ارشد MBA از دانشگاه وزارت بازرگانی- فارغ التحصیل دوره کارشناسی مدیریت فروش و بازاریابی دانشگاه تهران – موسس و صاحب امتیاز شبکه تبلیغات ایران (شَتا) – طراح و بهره بردار پروژه شبکه تبلیغات تلویزیونی مترو (مترو پیام)
  • احمد خیری – مشاور و نماینده شهردار کرج در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا – مشاور رسانه ای شهردار کرج – دانشجوی دکترای کارآفرینی-  مشاور بهبود و توسعه کسب و کار – عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج
  • علی ساسانی –دکترای بازاریابی- مدرس مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران – متخصص نوآوری در مدل کسب و کار
  • محمدعلی نبی زاده – مدرس MBA سازمان مدیریت صنعتی، متخصص تدوین طرح کسب و کار
  • حمید توکلی – مشاور برندسازی و انتخاب نام برند، مدیر وبسایت نامی نیک.کام، برگزارکننده اولین کارگاه انتخاب نام برند و اولین کارگاه برندسازی اینترنتی در کشور، برگزارکننده بیش از ۸۰ رویداد استارتاپی تحت عنوان همفکر، همسو و…
  • سید مهدی سدیدی – پژوهشگر بازار بورس و سرمایه – کارشناس ارشد مدیریت مالی
  • محمد عبادی – کارشناس ارشد MBA – مدیر تحقیق و توسعه شرکت ماموت